kontakt lessthanperfect

Koniec urlopu? To jeszcze zanim wpadniecie w wir roku szkolnego (bez względu na to czy macie dzieci czy nie) bo warunki jesienne za oknem działają mobilizująco na powrót z wakacji – to mam dla Was doniesienia naukowe. Dobrze by je dobrze przyswoić zanim człowiek odpali wszelkie automatyzmy i będzie próbował przez rok przetrwać do następnego urlopu.

 

Otóż badania naukowe wykazują, że wakacje są dobre dla zdrowia psychicznego. Tu myślę, że każdy ma uzbierany własny kawałek doświadczenia na poparcie tej tezy i zgadzam się, że ta hipoteza jakaś odkrywcza nie jest. Ale ….w badaniu przeprowadzonym w USA,  (Nie, Nie – to nie jest jedno z tych badań naukowych przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców do którego nie znajdziecie linka ani uczelni na której to badanie przeprowadzono – bo link do badania znajdziecie TU ) uczestniczki, które wyjeżdżały na wakacje dwa lub więcej razy w roku, rzadziej cierpiały z powodu napięć czy depresji. Nie wiem jak Wy, ale ja te wyniki biorę sobie głęboko do serca. Ignorantem względem nauki staram się nie być z reguły, jednak tu poczułam mocną potrzebę popularyzacji tego faktu. Wniosek, który już do mnie mniej przemawia – ale jednak by oddać pełnię tego co wyczytałam w temacie potrzeb wakacji – napomknę, że już samo oczekiwanie na wakacje pozytywnie wpływa na wzrost dobrego samopoczucia.

Dlatego namawiam już dziś by zrobić rachunek sumienia czy dobrze wypoczęliśmy w te wakacje i ponieważ jedne nie wystarczają- koniecznie zachęcam do tego by zacząć planować kolejne. To wszystko w ramach troski o zdrowie psychiczne.

 

Sprawdź czy dobrze wypoczęłaś / wypocząłeś w te wakacje?

 

Czy byłeś chociaż dzień zupełnie offline? (TAK/ NIE)

Tak łatwo być teraz online przez co zdecydowanie wzrosła trudność bycia offline. Nigdy nie było jeszcze tak trudno odciąć się od świata – a to ma konsekwencje w tym, że możemy wrócić z niewystarczająco naładowanymi akumulatorami.

 

Czy ten czas spędziłeś z najbliższymi? (TAK/ NIE)

Spędzanie czasu z bliskimi jest ważne przez cały rok, ale wakacje to niesamowita okazja, aby poświęcić im pełną uwagę. Tylko bycie w pełni obecnym i oddanie się wspólnym chwilom pozwoli wspomnieniom rosnąć w sercu by zbierać plony uwalniającej się energii podczas przywoływania wspomnień z tamtych chwil. Pamiętajmy, że człowiek jest istotą stadną a silne więzi społeczne są kluczowe dla długoterminowego dobrobytu.

 

Czy zadbałeś o swoje zdrowie? (TAK/ NIE)

Wakacje to czas, kiedy łatwo jest pójść na całość – szczególnie jeśli chodzi o alkohol czy ciężkie i niezdrowe posiłki. Nigdy również nie jest prościej by zarwać całą noc, ponieważ wiemy, że rano nie mamy żadnych zobowiązań. Jednak wakacje mogą być też fajne bez rezygnowania ze zdrowych nawyków. Jak to było u Ciebie?

 

Czy się wyspałeś? (TAK/ NIE)

Dobrze się wysypiać. Zawsze. Nie tylko w wakacje. To podstawa. Oczywistość. Jednak tak często sen jako pierwszy podlega cięciom – gdy brakuje nam czasu. Niewystarczająca ilość snu wiąże się z ogromnym kosztem dla naszego zdrowia psychicznego i fizycznego. Można mi zarzucić brak obiektywizmu – bo często mam wrażenie, że urodziłam się po to by spać. Jednak – to na szczęście nie jest moja opiniaJ). Napiszę tutaj też przy temacie spania o tym bym sama pamiętała o tym by unikać kofeiny późno w ciągu dnia.

 

Czy znalazłaś / znalazłeś czas na autorefleksję? (TAK/ NIE)

Zawsze jest dobry czas na to by zobaczyć, jak się czujemy, co w nas się tli, co łaskocze naszą duszę. Różnica jest taka, że w wakacje już nie ma możliwości poczynienia wymówek na to, że nie mamy czasu. To jest coś czego nikt za nas nie zrobi, ale też jest tak cenna – że właściwie to – całe szczęście.

 

Czy bawiłaś / bawiłeś się dobrze? (TAK/ NIE)

Tak naprawdę – to najważniejszy punkt – bo po to są wakacje.

 

Jak wyglądają Twoje odpowiedzi na wakacyjne pytania? Jak wygląda Twoja recepta na udany wypoczynek? A jeżeli dopada Cię chandra pourlopowa to zapraszam Cię do wysłuchania podcastu – gdzie rozmawiam z moją przyjaciółką Martą Stefaniuk o depresji porulopowej. 

Ale co najważniejsze – to powołując się na badania naukowe i nie lekceważąc dorobku nauki – zabierz się za planowanie kolejnej przerwy wakacyjnej. Pamiętaj – 2 razy w roku to minimum.

Szczęście lubi być w parze z wysiłkiem Koniec wakacji Katarzyna Sadowska